onsdag, desember 03, 2008

1. søndag i advent.

Jeg har prøvd å laste ned videoene fra turen på denne bloggen, men det går ikke (De er visst for lange). Legger derfor ut en link på sidefeltet her: Auds videoer, som dere kan klikke på og se snuttene på Facebook.

Den nye Operaen i kveldslys.

Søndag tok vi toget til Oslo S for å få med oss litt av adventsstemningen i Oslo.

Etter en runde: til det nye Operahuset, opp Karl Johans gt. og en tur nedom Rådhusplassen hørte jeg musikk og sang i det fjerne - og gikk etter lyden.

Og hva fant jeg? Jo, masse folk og Frelsesarmeen samlet for å tenne juletreet på Universitetsplassen. Et barnekor sto i trappa under søylene ved inngangen, og sang så vakkert.

Etterpå spilte Frelsesarmeens hornorkester, og vi var alle med og sang: Deilig er jorden, Deilig er den himmel blå og O, jul med din glede. Under de siste sangene ble det oppfordret til å gå rundt juletreet. Og det var det veldig mange som gjorde. Det ble mange ringer som gikk rundt, av barn, ungdom, voksne og eldre. Det var så fint! Jeg prioriterte å filme - med mitt lille kompakte digitale fotokamera. Så her får dere en liten smakebit.

Jeg tenkte at det var ekstra fint at dette skjedde på Universitetsplassen. "Å frykte Herren er begynnelsen til visdom, og å kjenne den Hellige er forstand." (Ordspr. 9, 10)

Ha en fin adventstid alle sammen!


Karl Johans gt.


Domkirken er under oppussing.


Kjent hjørne på Karl Johan.


Grand Hotell


Karl Johan opp mot Slottet.


Skøyteis i Spikersuppa.


Utsikt over julemarkedet på Rådhusplassen.

Oslo Rådhus med julemarkedet.


Tale ved en av Frelsesarmeens offiserer.


2 kommentarer:

Brit. (lille meg) sa...

Flotte bilder fra hovedstaden!
Det gir julestemning å se slike bilder med så mye lys.
Lys hører med nå i den mørkeste tida på året.

Fjordheim sa...

Skal til Oslo på fredag. Da må jeg prøve å få med meg julemarkede. Så mange ting jeg gjerne skulle hatt med meg så jeg burde nok vært der i etpar dager. Men en får prøve å prioritere.
Ha en flott torsdag :)